Cluj-Napoca, Bld. Eroilor, Nr. 10, et.1, ap.14
psiholog_stelaneamt@yahoo.com
0740032422
Atac de panica, Depresie, Cadere nervoasa

E cat se poate de normal pentru noi, sa simtim emotii atunci cand ne confruntam cu o situatie dificila (ca atunci cand suntem la un interviu de angajare, o prima intalnire, sau chiar la facultate cand a trebuit sa trecem printr-un examen greu). Cu toate acestea, cand teama si ingrijorarea devin prea coplesitoare si incep sa ne afecteze felul in care ne simtim in viata de zi cu zi, ar putea fi ceva mult mai grav care necesita atentie. Societatea de astazi suprasolicita termenii „anxietate” , „depresie” , si chiar „cadere nervoasa„, ceea ce face dificil pentru noi sa indentificam in mod corect atunci cand aceste cazuri se intampla de fapt. De acea este foarte important sa intelegeti aceste tulburari de anxietate, pentru a fi in masura sa actionati asupra lor, inca de la primele semne care apar. Cum si doctorii ne spun adesea, depistarea precoce este egala cu un tratament precoce. Sa discutam despre simptomele de anxietate, depresie si cadere nervoasa.
Anxietatea Acesta nu este neaparat un lucru negativ. Anxietatea este modul organismului de a raspunde la pericol. Ganditi-va ca este ca un sistem de alarma al corpului atunci cand exista prea multa presiune sau stres. Daca ati experimentat cu moderatie, acesta poate fi un lucru bun si sanatos. Ne ajuta sa ramanem atenti si sa ne concentram pe prioritati. Pentru unii, poate fi o motivatie pentru rezolvarea problemelor. Dar, o data ce anxietatea devine parte constanta a vietii, ea incepe sa afecteze activitatile si relatiile noastre. Cand se intampla acest lucru, noi stim ca am traversat o linie de la normal la o tulburare de anxietate.
Cum stim daca linia este traversata? Mai jos sunt diferite simptome emotionale si fizice de anxietate severa, (DSM-V):

– Initial, exista frica si ingrijorare in exces – Senzatie de groaza sau teama – Dificultati de concentrare asupra sarcinilor – In asteptare pentru ca ceva rau sa se intample – Iritabilitate si neliniste – Anticipare pentru semne de pericol – Transpiratii – Batai ale inimii – Ameteli – Stomac deranjat si/sau diaree – Urinari frecvente – Tremuraturi si ticuri – Probleme in respiratie – Dureri de cap – ObosealaInsomnie – Tensiune musculara.

Dar atacurile de anxietate? Am auzit de multe ori oamenii folosind acest termen – dar care este diferenta dintre simptomele de anxietate mentionate mai sus?

Atacurile de anxietate sau atacurile de panica, sunt episoade pe termen scurt, de frica intensa sau panica. Acestea se intampla fara avertisment. De cele mai multe ori, sunt evidente cauzele care le produc (de exemplu, situatia in care ne aflam in fata unui numar mare de oameni pentru a tine un discurs, pentru altii, atacul de panica poate fi declansat prin a ramane blocati intr-un lift, singuri) , dar uneori aceste episoade se intampla din senin. Atacurile de panica dureaza aproximativ zece minute si uneori dureaza mai mult de o jumatate de ora. Chiar si in aceasta scurta perioada de timp, teroarea poate fi atat de intensa incat putem avea sentimentul ca pierdem total controlul. Unii se simt ca si cum o sa moara in acel moment. Iar cand atacul se opreste, nu ajuta sa fim ingrijorati cu privire la un nou atac, mai ales in locuri publice fara ajutor disponibil si fara cai de scapare. Din cauza intensitatii atacurilor de anxietate, se confunda cu simptomele ale atacurilor de cord. Pentru a va echipa cu o mai buna intelegere, mai jos sunt semnele si simptomele ale atacurilor de anxietate: – Un val intens de panica – Te simti de parca innebunesti si pierzi controlul – Dureri in piept si/sau palpitatii ale inimii – Sentiment ca lesinati – Senzatii de sufocare si/sau probleme cu respiratia – Tremuraturi si frisoane – Hiperventilatie – Crampe de stomac si greata. (DSM-V)
Depresia.  Acest sentiment este o alta reactie normala la evenimentele vietii ( ca atunci cand am pierdut pe cineva drag, sau cand unul dintre parinti ramane fara  slujba, iar familia trece prin dificultati pecuniare pentru o perioada de timp). Cu toate acestea, atunci cand depresia devine prea complesitoare si ramane in acest fel pentru perioade lungi de timp, o viata normala si activa poate fi imposibil de avut. Acesta este un bun exemplu de depresie clinica, care ne cere sa solicitam asistenta medicala profesionala.

Iata care sunt simptomele depresiei, asa cum sunt identificate in DSM-V – Probleme de concentrare – Dificultate in luarea deciziilor si retinerea detaliilor – Oboseala si lipsire de energie – Simtindu-te vinovat, lipsit de valoare si/sau neajutorat – Trezirea devreme dimineata – Insomnie sau somn excesiv – Neliniste si iritabilitate – Nici un interes pentru activitati si pasiuni , care inainte au fost placute, inclusiv sex – Pierderea poftei de mancare sau mancatul in exces – Dureri peristente ( dureri de cap, probleme digestive, crampe), care nu dispar cu tratament – Sentimente persistente de tristete – Intentii de sinucidere si/sau tentative de suicid .

Caderea nervoasa. O cadere nervoasa este atunci cand o persoana ajunge la punctul de epuizare, dupa o perioada indelungata in care a suferit de anxietate ( poate cu legatura financiara, de sanatate, probleme de munca sau relatie). Atunci cand anxietatea, stresul si depresia devin prea coplesitoare, veti avea un sentiment de neputinta si de epuizare extrema, daca nu veti fi capabil sa acceptati viata asa cum este. Circumstantele sunt diferite pentru fiecare persoana. Uneori, doar un singur eveniment ( un deces sau pierderea locului de munca, de exemplu), este suficient pentru a declansa acumularea de epuizare si stres. In plus, este foarte probabil ca persoana respectiva sa prezinte probleme de alimentatie si dereglari ale somnului, care pe termen lung duce si la mai multa epuizare. Pentru a putea face fata mai bine cu aceste cazuri, este bine sa intelegem semnele din timp.

Iata simptomatologia (DSM-V)  unei caderi nervoase: – Pierderea apetitului sexual – Pierderea poftei de mancare si a interesului la produsele alimentare – Pierderea bucuriei in munca, pasiunilor si vietii in general – Te simti vinovat si patetic pentru situatia in care esti – Sentimentul de a fi singur – Senzatia de disperare – Sentimentul ca cele mai mici sarcini sunt prea dificile si obositoare – Fiind nerabdator cu tine insuti – Pierderea increderii – Teama ca o alta cadere se va intampla dupa ce una s-a intamplat.

Acum ca sunteti familiarizati cu simptomele de anxietate, depresie si cadere nervoasa, puteti fi mai increzatori ca faceti fata la provocarile si stresul din viata. Cu toate acestea, in cazul in care lucrurile devin prea coplesitoate, este cel mai bine sa cereti ajutor la profesionisti (psihologi, psihoterapeuti). De asemenea, sprijinul celor dragi – familia si prietenii – poate conta enorm in a face fata cu astfel de tulburari de anxietate.

 

Psiholog Cluj – Stela Neamt

 

Bibliografie

DSM-V, Manual de Diagnostic si Clasificare Statistica a Tulburarilor Mintale, Autor: American Psychiatric Association, ISBN: 978-606-8043-14-2, EdituraMedicala CALLISTO, Anul publicării: 2016

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Phone: 0740032422
Blvd. Eroilor, Nr. 10
Romania, Cluj-Napoca