Cluj-Napoca, Bld. Eroilor, Nr. 10, et.1, ap.14
contact@psiholog-stelaneamt.ro
0740032422
Cum trecem pragul dintre vacanta de sarbatori si revenirea la munca.

Dupa sarbatorile de iarna, trecem printr-o perioada mai putin buna. Din practica psihologica aflam, ca perioada de dupa vacanta de iarna este caracterizata de stari de tristete, melancolie, agitatie, anxietate, dereglari ale somnului, oboseala.  Vorbim de stari emotionale si fiziologice pe care le resimt peste 60% dintre oameni. Psihologii spun, ca depresia post-sarbatori este aproape normala, dupa cum este aproape firesc sa nu ai chef de munca şi sa te simţi puţin obosit în primele zile ale lui ianuarie.

Dupa vacanta de sarbatori, in care reintregirea familiei aduce o stare speciala, care din pacate trece foarte repede, se face o tranzitie brusca la ritmul obisnuit de viata. Specialistii in psihologie spun, ca depresia post-sarbatori este declansata de mai multi factori: acumularea unor kilograme in perioada vacanței, temperaturile scazute, zilele mai scurte și mai puțin insorite. În plus, se adauga starea de irascibilitate și intoarcerea la rutina zilnică.

“Toţi aceşti factori au efect cumulativ”, spune dr. Angelos Halaris de la Universitatatea Loyola, psihiatru specializat în tratarea depresiilor. “Observam o crestere a numarului de cazuri de depresie în prima saptamâna de dupa sarbatori şi în tot restul acestei luni.”

 Recunoașterea simptomelor depresiei reprezintă primul pas pentru depașirea acestei perioade. Specialistii in psihologie, ne descriu cele mai comune simptome ale acestei forme de depresie:

Iata cateva sugestii pe care le primim in sedintele de psihoterapie, in combaterea depresiei in aceasta perioada.

  • In aceasta perioada, este indicat sa evitam conflictele din familie.
  • Sa petrecem cat mai mult timp in preajma copiilor (acolo unde este posibil), ei sunt o sursa inepuizabila de energie si implicit ne solicita si pe noi la joaca.
  • Este indicat sa ne organizam perioada ce urmeaza si sa ne facem planuri, chiar sa ne programam urmatoarea vacanta (care ne va tine ocupati cu, cautarea unei destinatii si organizarea grupului de prieteni).
  • Am putea sa cautam filme usoare, sau carti, este un mod de relaxare activa, care ne scoate din amorteala.
  • Ascultam muzica buna si alegem sa petrecem cat mai mult timp, in locul cel mai luminat din casa.
  • Somnul este foarte important, trebuie sa ne organizam ora de culcare si sa veghem sa fie aceeasi, in fiecare seara.
  • Este extrem de benefic sa facem sport, cateva minute in fiecare zi, sau sa iesim zilnic la plimbare, de preferat in timpul zilei si mai putin in perioada aceasta, dupa ce se intuneca.
  • Sa ne organizam dieta zilnica, sa introducem mai multe legume si fructe, respectiv grasimi sanatoase.

Specialistii  ne asigura, ca aceste stari emotionale si fiziologice  cu senzatiile de disconfort specifice sunt  trecatoare si ar trebui sa dispara in aproximativ o saptamana, de la declansare. In cazul in care, angoasele perioadei si senzatia de tristete, specifica depresiei nu dispare, ci dimpotriva se accentueaza, este indicat sa apelati la ajutorul specializat al unul psiholog/psihoterapeut.

 

Cabinet de Psihologie  Cluj-Napoca –  Stela Neamt

Bibliografie

  • A primary care focus on the diagnosis and treatment of major depressive disorder in adults. Halaris, A., Journal of Psychiatric Practice

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Phone: 0740032422
Blvd. Eroilor, Nr. 10
Romania, Cluj-Napoca